-
INTEGRIRANI GRAD
Studija se zasniva na dva težišta: 1. zaštiti i valorizaciji otvorenog javnog prostora i 2. radikalnom rješenju željezničke pruge. I jedno i drugo osiguravaju ciljeve studije, a to je povezivanje triju trgova u višedjelni javni potez najvišeg urbaniteta, koji je motor urbane obnove i spajanja dviju sada razdvojenih periferija.
Manji Trg Francuske republike, koji s velikim parkom F. Tuđmana čini jedinstvo, smislenije je preoblikovan, no potpuno u oslonu na postojeće stanje i namjenu. Zgrada Južnog/Zapadnog kolodvora zadržana je kao baština i memorija, ali je očišćena od nekvalitetne izgradnje, uglavnom skladišta, spremišta i zastarjelih uređaja, čime dobiva istaknuti, soliterni položaj usred zelenih javnih površina. Zadržava svoju prometnu funkciju, dobiva nove podzemne etaže s terminalom u koji se proširuje koridor za šinska vozila i veliku javnu garažu.
Nova os ima funkciju arterije koja osigurava reurbanizaciju bilo zapuštenih, bilo nedovršenih urbanih područja i – što je od najveće važnosti, integrira dva povijesno odijeljena, oduvijek loše povezana područja grada. Uvjet za to je uklanjanje prepreke koju čini željeznička pruga. Kao najbolje rješenje predlaže se spuštanje pruge pod zemlju, u široki koridor. Ono se, dakako, ne može primijeniti samo u prostornom obuhvatu studije, nego integralno, u području šireg centra definiranog rasponom od Zagrebačke ceste sa zapada do Donjih Svetica s istoka – dakle, od Černomerca do Borongaja.
U oblikovanju i kompoziciji maksimalno su se poštovali urbanistički predlošci: na zapadnom području Donjega grada stroži ortogonalni raster, na Trešnjevci manje strog, dok su se nedorečenosti dovodile u red oslonom na katkad gotovo zapretanu ideju. Osnovna je premisa: poštovanje zatečenog, identifikacija i rehabilitacija vrijednosti, istraživanje i oslobađanje potencijala, homogenizacija cjeline. Kao što je već naglašeno, identitet i urbanitet povjeren je sustavu javnih prostora koji poput krvotoka jamče vitalnost, obnovu i razvoj.
Diskretna distorzija osnovnog, ortogonalnog volumena rezultat je nepravilnosti i napetosti koje pruža tlocrtna površina namijenjena gradnji čija volumenska projekcija postaje dinamična i atraktivna u cjelini i detalju (pogled niz Ilicu).
U čitavom sustavu javnih prostora postoji niz identificiranih mjesta za izgradnju objekata različite namjene – javne, komercijalne, stambene itd. Prostudirana je funkcija kolodvora, predložen smještaj perona, svih suvremenih dodatnih sadržaja na više podzemnih razina, uključujući javna parkirališta. Javna parkirališta predviđena su u sklopu čitavog sustava javnih prostora, od Ilice do središta Trešnjevke.
-
1,2,3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VII.
pozornica s paviljonima (I+Z)
stambeno-poslovni kompleks
zagreb forum
upravna zgrada
poslovna zgrada
stanica metroa
muzej domovinskog rata
zapadni kolodvor
paviljon
novi dom sportova
plivački centar
hotel
vodena ploha (fontana)
trg. dr. franje tuđmana
trg francuske republike
novi urbani prospekt - spojni trg
trg doma sportova
trg krešimira ćusića
vsportsko-rekreacijski centar trešnjevka
park samoborček
-
A
B
C
D
E
F
G1
G2
G3
G4
distributivna zona, uslužne djelatnosti, spremišta, tehnika
željeznički peroni
zapadni kolodvor
zagreb forum - nivo -1
novi dom sportova, tehnika garaža, spremišta
plivački centar, tehnika, garaža, spremišta
podzemna garaža 1, 441 pgm, 2 nivoa
podzemna garaža 2, 370 pgm, 1 nivo<
podzemna garaža 3, 420 pgm, 1 nivo<
podzemna garaža 4, 305 pgm, 1 nivo<